Zondag 12 oktober, laatste dag van de trip: naar het Panda Research and Breeding Center en het Baoguang Monestry.

Sinds Peking zijn we fan van Starbucks; de Nescafé waar we het in Rusland, Mongolië en China mee moesten doen zijn in vergelijking met de koffie en cappuccino's van Starbucks puur slootwater. Gisteravond zagen we dan ook tot onze grote vreugde dat er op minder dan 100 meter van ons hotel weer eentje zat. Hier hebben we vanochtend ook lekker ontbeten. Om 9 uur waren we klaar voor onze twee excursieonderdelen van vandaag: het Panda Breeding & Researchcentrum en het Baoguang Monestry. Het Pandacentrum was echt leuk en Cheng Du wordt met recht "Home of the Giant Panda genoemd". Klik hier voor de dagafluiting (en afsluiting van deze trip) vanuit dit Panda Resort.   En klik hier voor het verslagje van onze gids Eva, "correspondent CCTV-international at the Panda Resort"  Onze laatste avond in het prachtige Shufeng garden Hotel sloten we op onze eigen wijze af en daarmee komt er dan morgen rond 7 uur 's avonds na 11 uur vliegen een einde aan een weergaloze vakantie die wij ooit gedoopt hebben in de Pekingexpress 2008. Bedankt voor het volgen en tot ziens in Nederland!  Eric en Frank. Klik hier voor de foto's van vandaag.

Zaterdag 11 oktober: aankomst in Cheng Du en wandelen met guide "Eva".

Om 8 uur werden we vanochtend opgepikt en naar het vliegveld gebracht van Lhasa dat op een uur rijden van ons hotel lag. Even voor enen kwamen we aan in Cheng Du waar onze nieuwe, enthousiaste en o-zo-jonge tourguide Eva (ook weer aan aangepaste TourGuide naam) ons al stond op te wachten. Voor vandaag hadden we verder geen excursie maar zoals alle gidsen wel iets extra te bieden hebben: ook hier in Cheng Du was weer een extraatje te boeken. We konden kiezen uit opera, chinees koken of met de gids en haar "nichtje" op pad. Dat laatste hebben we gekozen. Onderweg vonden we een groepje Restaurant-Personeel die  - goed voor je lijf = goed voor de zaak -  aan het bewegen waren op muziek: Hup naar buiten met z'n allen, gezicht naar de zaak en Bommen maar! Klik hier voor het filmpje hiervan. Na deze korte citytour zijn we gaan uit eten in een Tibetaans restaurant. Klik hier voor de dagafsluiting met Eva (spreek uit: ievah) en klik hier voor een bonusfilmpje op vezoek van het nichtje van Eva. Al met al een lekkere rustige dag zodat we klaar zijn voor onze allerlaatste vakantiedag! Klik hier voor de foto's van vandaag.

Vrijdag 10 oktober: laatste dag Lhasa (Tibet), straatjes en steegjes verkennen.

Vandaag konden we lekker uitslapen, maar rond half 9 waren we al weer klaar wakker en zijn we maar opgestaan. Waarschijnlijk waren we topfit door de weergaloze massage van gisteravond door twee blinde jongens. We hadden bedacht om vandaag lekker door Lhasa te gaan wandelen en Frank wilde graag nog wat leuke foto's maken. We hebben geluncht bij Dico's (klik hier) en we hebben een cappuchinootje op van Tibet Summit Art Café (klik hier). Voor het dagverslagje van vandaag: klik hier. Vanavond gaan we nog een keer lekker eten bij Dunya's restaurant en verder maken we ons op voor de laatste twee dagen Cheng Du waar we morgen naar toe vertrekken.  Klik hier voor de foto's van vandaag.

Donderdag 9 oktober: bezoek aan het Drak Yerka Klooster... een hele klim!

Op ongeveer een uur rijden van Lhasa ligt het Drak Yerpa klooster, ons doel voor vandaag op de laatste excursiedag in Tibet. Via een vrij spectaculaire autotocht; de weg werd steeds slechter, haarspeldbochten en schapen en yaks die vrij rondliepen, ook op de weg, kwamen we aan en zagen we het klooster tegen de bergwand liggen. Na een enerverende klim van anderhalf uur waren boven. In het klooster wonen nog 20 monniken die allemaal een eigen "ruimte" in de bergwand hebben, ingericht is als een kapelletje. Klik hier voor een filmpje van zo'n kapelletje.    Klik hier voor het filmpje van de dagafsluiting vanaf dit klooster. Vanmiddag hebben we gegeten in het New Mandala Restaurant (Klik hier) Vanavond hebben we een afspraak voor een massage, dat hebben we wel verdiend. We kwamen langs een huis waar we zagen dat daar er in het kader van een project blinden mensen uit Lhasa als masseur kunnen werken en zo een volwaardige baan hebben. Frank had over dit project een documantaire op de televisie hier gezien. Klik hier voor de foto's van vandaag.

Woensdag 8 oktober: bzoek aan Potala Palace en het Drepung Klooster.

Om half 10 stonden we klaar voor het vertrek naar het Potala paleis, het belangrijkste paleis van Lhasa en de plek waar de Dalai Lama zijn hoofdzetel had. Een erg indrukwekkend paleis met prachtige kamers en zalen maar wel een behoorlijke klim. Na de lunch (Frank heeft de Sissling Meat gevonden, klik hier) had onze gids nog een klooster voor ons in petto. Ook hier weer prachtige vergezichten, binnen mooie boeddha's en de geur…een combinatie van wierook, gesmolten boter in muffe ruimtes zal altijd de geur van Tibet zijn die je alleen hier treft. Klik hier voor het dagverslagje vanuit het DrePung Klooster. We hebben ook vandaag weer een prachtig zonnige dag achter de rug met temperaturen van zo'n 20°. 's Middags hebben we gegeten in het New Mandala Restaurant (Klik hier) en 's avonds in het Shangrila Restaurant. (klik hier)  Aan het einde van de dag heeft onze gids nog een moppie banjo gespeeld voor ons. Klik hier voor het filmpje.     Klik hier voor alle foto's van vandaag.

Dinsdag 7 oktober: Eerste dag in Lhasa, de hoofdstad van Tibet.

We zitten sinds gisteren in het Yak hotel in Lasa en we hadden ons er op ingesteld dat het minder zou zijn dan dat we gewend waren; dat is ook zo maar het is heel goed te doen! Onze nieuwe gids hier heet Tai Chi (of iets van soortgelijke strekking) en hij heeft ons vandaag meegenomen naar een tempel, een klooster en een paleis. Even wat specifieker: de Jokhang tempel (klik hier voor filmpje een van deze tempel en klik hier voor filmpje twee van deze tempel) midden in het centrum van Lasa; NorbulingKa, het voormalig zomerpaleis van de Dalai Lama, en tot slot het Sera klooster waar 500 monniken wonen in leeftijd tussen de 9 en 70 jaar. Het dagverslagje van vandaag komt vanuit het zomerpaleis: klik hier.       Klik hier voor de foto's van vandaag (Een aantal foto's zijn erg klein uitgevallen door een foute instelling van het cameraatje.... morgen beter!)

Zo. 5 en Ma. 6 okt. 2008: Met de Hardsleeper-Trein van Peking naar Lasa (Tibet)

De treinreis van Beijing naar Lasa mat de HardSleeper-trein (klik hier voor een filmpje van de inrichting) startte eigenlijk al op zaterdagavond om half 10 en zou  47½ duren. Frank zag er erg tegen op maar uiteindelijk hebben we met het kijken van heel wat DVD's, veel koffies en maaltijden en babbels met Chinezen (klik hier voor een filmpje vol Chinese babbels) er een goede reis van kunnen maken. Prettig was dat we de laatste 20 uur de 6-persoons "hardsleeper" voor ons zelf alleen hadden. Uiteraard waren we ook druk met het drinken van veel water om te voorkomen dat we hoogteziekte krijgen. Via 5100 meter kwamen we uiteindelijk om 9 uur 's avonds aan in Lasa dat op 3600 meter ligt. Klik hier voor een paar foto's van deze treinreis.

Zat 4 okt: Mao, Olympisch Park net Vogelnest en de trein in. Ma. of di. weer internet.

We liepen vanochtend even na tienen ons hotel uit op weg naar het Plein van de Hemelse vrede om het mausoleum van Mao te bezoeken. 2 uur hebben we in de rij gestaan voordat we binnen waren. Ongelooflijk de hoeveelheid mensen die Mao ook wilden zien. Klik hier voor een samenvatting van twee uurtjes in de rij. Daarna hebben we een taxi gepakt naar het Olympisch park en hebben we "het vogelnest" van heel dichtbij en natuurlijk van binnen gezien; echt prachtig. Klik hier voor een verslagje vanuit het Vogelnest en klik hier voor alle foto's van vandaag. Op dit moment maken we ons op voor de treintrip naar Lhasa de hoofdstad van Tibet; de trein vertrekt om 21.30 uur en we komen maandagavond aan. We kunnen maandagavond of dinsdag pas weer op de site.

Vrijdag 3 oktober: Mausoleum Mao (!), terug naar Olympisch Park (!) en winkelen.

Op onze eerste vrije dag (van de twee) hadden we als plan om het mausoleum van Mao te gaan bezoeken en we wilden graag het vogelnest van binnen zien en dus naar toe terug. Nou Mao bleek drie dagen geen bezoek te willen hebben ivm de nationale feestweek en de kaartjes voor het Olympisch park bleken voor vandaag geen haalbare kaart maar we hebben ze wel voor morgen! Afsluiten dan maar met de grootste winkelstraat van Peking en even wat vroeger dan anders terug in het hotel om even uit te rusten voor de reünie met Monique, Teun, Ekelien en Michiel. Klik hier voor de dagafsluiting van vandaag       en    klik hier voor de foto's van vandaag. Tenslotte: in ons fotoalbum "Ken Ai Teek Piktur Wis Jou" zijn er weer een paar foto's bijgekomen. Klik hier.

Donderdag 2 oktober: Olympisch Park met Stadions, Zomerpaleis en Lama-Tempel.

Om kwart over 9 stonden Jack en Wendy alweer voor de deur om ons mee te nemen voor de excursies van de laatste dag. Het zomerpaleis van de keizer met het prachtige meer dat in zijn geheel zoals gebruikelijk door vrijwilligers was gegraven was super. Klik hier voor een filmpje van de superlange open-lucht-gang in dit Zomerpaleis  en klik hier voor een optredentje in dit zomerlaleis. Maar absoluut de meeste indruk maakte het Olympisch park; het was zo groot, dat hadden we niet verwacht. Klik hier voor een filmpje wat Frank op het park maakte. De Lama-tempel was ook schitterend maar we waren helaas al weer doodop zodat we er eigenlijk iets te snel hebben doorheen gelopen. Het filmpje met de dagafsluiting komt vanuit deze tempel, klik hier.          Klik hier om alle foto's van vandaag te bekijkenMorgen lekker een dagje vrij!

Woensdag 1 oktober: Chinese Muur, Nep-Hutongs en Peking Eend.

We werden vanmorgen weer om kwart over 9 opgepikt en het was zo'n 2 uur rijden naar de muur. Er zijn zo'n 5 plaatsen ingericht en gerestaureerd voor "muurbezoeken"; wij hadden plaats nummer 3 in de top 5 van de drukste. Het was echt indrukwekkend op de muur te lopen en vermoeiend bovendien! We waren dan ook blij dat we er via een kabelbaan konden komen zodat we onze energie overhielden voor een wandeling op de muur zelf. Klik hier voor een filmpje vanaf de Chinese Muur. (trouwens: hij is geen 350 keer naar schiphol lang, die muur maar "slechts" 35 keer... rekenfoutje...) Na de lunch reden we terug naar Peking en hebben we een riksja-tocht gedaan door een hutong-wijk. Hutons zijn eigenlijk steegjes en de oorspronkelijk bewoners van Peking wonen daar over het algemeen. Door de expansiedrift van de regering om van Peking een wereldstad te maken zijn ze meer en meer uit het stadsbeeld verdwenen. De hutongs waar wij (geregisseerd) kwamen waren volgens ons niet de echte…Daar gaan we nog naar op zoek! Het avondeten: o.a. Pekingeend was weer superlekker. Dan de bijlage van Frank: Klik hier voor de website van ons hotel hier in Peking en klik hier voor het filmpje met dagverslagje en beelden van het hotel en onze kamer.  Om alle foto's van vandaag weer te zien, inlusief de Talismannen van Koen, Stijn, Lia en Sam en Annemarie, klik je hierHeel vaak worden we nagestaard en worden er stiekem foto's van ons gemaakt. (lang, "blond", westers). Een enkele dappere Chinees durft het aan om ons te vragen met hem of haar op de foto te gaan. Voor enkele van deze foto-sessies (als ik op tijd de camera aan onze guide kon geven om de foto ook terug te maken) klik je hier.  De belg Stef van vrijdag en zaterdag 26 en 27 sept. heeft ook een website over zijn reis gemaakt die hij regelmatig bij houdt. Als je het leuk vind hoe hij dit doet of als je wilt kijken of wij in zijn verhalen voorkomen of als je hem een hart onder de riem wilt steken via zijn gastenboek (zeg dan even dat je hem via ons kent) klik dan hier voor zijn site.

Dinsdag 30 september: Hemelse Vrede, Verboden Stad en Smog.

We werden vanmorgen met een wake-up call om 8 uur gewekt voor onze eerste excursiedag in Peking; op het programma een bezoek aan het Plein van de Hemelse vrede (met dagverslag-filmpje1) , de verboden stad (filmpje), een lunch (dagverslagje2), de tempel van de hemel en een zijdefabriek. We werden om kwart over 9 opgepikt door Jack en Wendy (die eigenlijk in het Chinees heel andere namen hebben maar speciaal voor de toeristen deze namen hebben aangenomen). Al met al werd het een prachtige maar wel zware dag. (Frank even tussendoor: ik was helemaal kapot!) De temperatuur in Peking vandaag was zomers, zo'n 24°; een temperatuur die we morgen ook mogen verwachten. Klik hier voor de foto's van vandaag. Sommige van het plein van de Hemelse Vrede zien mistig van de Smog!

Maandag 29 september: aankomst in Peking.

De eerste uren door China vonden in de nacht plaats maar in het licht was het landschap direct veranderd. Klik hier voor een filmpje van een tussenstop in de vroege ochtend. Het troosteloze van de Gobi-woestijn in Mongolië maakte plaats voor veel meer groen en een glooiend landschap. Om 2 uur kwam de trein aan in Peking en direct valt op wat een gigantische wereldstad dit is. Enorme gebouwen, gigantische brede straten, prachtige hotels (ook de onze): echt overweldigend. Klik hier voor de website van ins hotel.  Na een korte opfrisstop zijn we de stad ingewandeld en heeft Eric inmiddels een nieuwe mobiele telefoon! 's Avonds avondeten bij ….ja ja Mc Donalds en daarna bij Starbucks een heerlijke koffie als dessert. Morgen gaat `Jack` onze nieuwe Tiara gids ons door Peking leiden samen met Michiel en Ekelien. Klik hier voor foto's van Peking-verkenning bij avond. En klik hier voor een dagverslagje vanuit Bejijng-Mc Donalds.

Zondag 28 september: Op weg naar Peking (Bejijng) .

Vanmorgen werden we om 5 uur wakker gemaakt in het Tiara resort voor vertrek terug naar Ulaan Baatar waar de trein om 8 uur vertrekt. We waren mooi op tijd daar zo rond de klok van 7 uur. Onderweg pikten we Eekelien en Michiel op waar we via Teun en Monique al van hoorden gehoord. Klik hier voor het dagverslagje vanuit een prachtige Mongoolse Restauratiewagon. In de trein reden we na enkele uren door de Gobi-woestijn en duurde het tot 11 uur 's avonds voordat we de Chinees-Mongoolse grens bereikten. Klik hier voor een filmpje van een van de tussenstops. Daar moesten  de onderstellen verwisseld worden omdat het spoor in Rusland en Mongolië breder is dan in China. Via dit filmpje is mooi te zien hoe dat in zijn werk ging. Klik hier voor de foto's van deze dag.

Zaterdag 27 september: Laatste dag Mongolië.

Voor vandaag hadden we gepland te gaan mountainbiken en te gaan paardrijden. Klik hier voor een paar foto's. Helaas voldeden de mountainbikes niet helemaal aan onze normen en besloten we er maar een wandeling voor in de plek te gaan maken. Stef, de Belgische reiziger uit Peer had besloten om ons te vergezellen en was al om 8 uur met de bus vertrokken vanuit zijn kamp naar Tiara en wandelde mee. Klik hier voor de reis-site van deze Stef. Rond lunchtijd waren we terug en gelukkig konden we daarna wel gaan paardrijden. Klik hier voor het dagverslagje te paard. Het was erg leuk maar we waren blij dat we maar een uur hadden geboekt omdat er zich al een beginnende vorm van decubitus aan het ontwikkelen was aan het achterwerk van Eric. Klik hier voor een Mongools zanglesje te paard. Na het paardrijden zijn we nog even met Stef meegelopen om te kijken waar hij overnacht en kregen we heerlijke yak-thee met koekjes aangeboden. Na het avondeten op tijd naar bed want we worden morgenvroeg om 6 uur opgepikt voor de trein naar Peking die om 8 uur vertrekt vanuit Ulaan Baatar. Klik hier voor een filmpje van het Tiara resort en onze kamer.

Vrijdag 26 sept.: Dagje Yak Kar, Terelj National Park, Klooster en slecht internet.

Voor vandaag hadden we een excursie geboekt met een wandeling naar Turtle Rock en een klooster in het Terelj Park. We werden om 11 uur opgepikt door een Yak-kar en gingen eerst op bezoek bij een Mongoolse familie in een gertent. We kregen een "heerlijk" blokje kaas en yoghurt die de hele nacht buiten had gestaan waardoor het ijs er op stond maar die verder lekker was. De yak-kar waar we af en toe mochten zitten begeleidde ons tot Turtle Rock en daarna moesten we zelf verder. Het was een behoorlijke klim naar het klooster (klik hier voor het filmpje van dit klooster) maar echt de moeite. Klik hier voor uitleg van onze gids.  Onderweg ontmoetten we nog een Belgische jongen uit Peer die een wereldreis maakt van 13 maanden. Klik hier voor de site van deze Stef!  Morgen fietsen en paardrijden (!?) Klik hier voor de foto's de foto's van vandaag.

Do. 25 sep.: Het wonder is geschied: we kunnen op de site vanuit het Tiara Resort!

Internet is hier vanuit het Tiara Resort in het Terelj National Park een echte RAMP. Elke dagprobeer ik een paar keer om de site bij te werken maar ik kom er bijna niet op. Nu even dus wel dus snelspijkers metkoppen wan wie weet is hetstraks of morgen weer over. Filmpjes en foto's is een nog groter probleem Ik heb HIER wel een link van foto's van vandaag (terwijl ik dit vrijdag de 26e dus typ, 18.00 uur Mongoliëtijd en 12.00 uur jullie tijd). Maar goed daar komtie dan: Vanmorgen om 10 uur werden we bij ons hotel opgepikt door Muugii om naar de Tiara resort te gaan. Het was ongeveer een uurtje rijden en daar aangekomen blijkt dat we zo’n beetje de enige gasten zijn. We moesten dan ook wel even wennen aan de overgang van de miljoenenstad waar ik (Eric) gisteren nog beroofd ben naar deze rustin deprachtige natuur! We hebben er een rustige dag van gemaakt en na een ochtendwandeling over het resort langs de ger-tenten zijn we een paar dvd-tjes gaan kijken. Klik hier voorde foto’s van vandaag. Voor morgen en zaterdag hebben we een excursie geboekt: o.a fietsen, paardrijden en een bezoek aan een Nomadenfamilie. Verder is de was naar de wasserette. Onze hotelkamer is prachtig en de moeite om de dagafsluiting vanuit te verzorgen. Klik hier voor deze dagafsluiting. Klik hier voor de anderedagafsluiting. Mijn (Frank) Hi-SpeedInternetverbinding is super-traag. Vaak staat hij zelfs helemaal stil. Maar dat hoort natuurlijk ook in een NationalPark! Ik weet niet of het blijft lukken om vanaf hier de site bij te werken. We zullen zien!  Klik hier voor foto's. En klik hier voor een filmpje. En klik hier voor het dagverlag vanuit de voortuin van het Tiara Resort.

Woensdag 24 september: Erics telefoon gestolen op zwarte markt Ulaan Baatar.

Vanmorgen om 10 uur stond onze gids Muugii (spreek uit Mogie) alweer in de lobby voor een nieuwe dag Ulaan Bataar. We starten bij het Russische monument dat 666 treden hoog boven de stad ligt en met een prachtig uitzicht. Klik hier voor een winderig gesprekje van Muugii vanaf deze heuvel. Daarna naar het natuurhistorisch museum van Mongolië en we sloten de stadstour af met een lunch bij Modern Nomads en een bezoek aan de zwarte markt. We waren gewaarschuwd door Muugii voor zakkenrollers dus namen we het zekere voor het onzekere en ging de videocamera die in de rechterjaszak zat van Eric terug in de tas van Frank. Maar dat gebeurde niet met de telefoon die in de rugzak had gekund maar in de linkersjaszak bleef zitten. Terug in het hotel aangekomen bleek dat het vermoeden dat Eric had waar was en toen we de scheur in de jaszak zagen waren we zeker! Telefoon weg! Proffesioneel gerold! Klik hier voor een filmpje van de Plaats Delict! Snel geblokkeerd bij Orange en besloten om in Peking een (goedkope) nieuwe te kopen waar Eric dan de rest van de vakantie mee uit te voeten kan! Balen natuurlijk maar gelukkig is het geen portemonnee of iets anders! Klik hier voor de foto's van vandaag. Vanavond sluiten we ons verblijf in Ulaan Bataar af met een etentje en daarna morgen naar de Tiara resort. Klik hier voor de dagafsluiting, uitgezonden op de LOM (Lokale Omroep Mongolië).

Dinsdag 23 september: Eerste dag in Ulan Baatar in Mongolië.

Om 7.30 uur werden we direct uit de trein opgevangen door Mogy, een medewerkster van TiaraTours hier in Ulaan Bataar. Samen met een chauffeur heeft Mogy ons de hele dag door de stad rondgereden. Ulaan Bataar (of is het Ulan Bataar? Of Ulaan Baatar?) heeft ongeveer de helft van alle inwoners van heel Monogolië: 1,5 miljoen personen. We begonnen na het ontbijt met een bezoek aan het Ganden Klooster (zie filmpje). Hier in dit klooster hadden we gids Dahlyan (klik filmpje). Daarna het Parlementsplein en Parlementsgebouw (filmpje) gevolgd door een Gertenten-fabriek (Gertenten zijn de woontenten van de Mongoolse Nomaden bevolking). Klik hier als je de foto's wilt bekijken. Daarna lunch in BD's Mongolian Barbeque en een bezoek aan het winterpaleis van de laatste Kahn (koning) van Mongolië. Vanavond een folkloreavond bezocht (filmpje) en afgesloten met een diner. We overnachten hier twee nachten in Hotel Bayangol (klik voor kamer en uitzicht filmpje)  Ook dit keer sluiten we de dag af met een dagverslagje (filmpje).

Maandag 22 september: weg uit Irkutsk en op weg naar Ulaan Bataar.

Na een korte, en daardoor slechte, nacht in hotel Victory in Irkutsk ging om 3.55 uur de wekker. De trein naar Ulaan Bataar vertrok namelijk om 5.13 uur! Voor sommigen was dit pas de echte Pekingexpress omdat de trein groen was en een stuk ouder(wetser). (klik hier voor een filmpje van een wandeling door trein en onze coupé). Deze trein stookt zijn heet-waterketeltjes en verwarming nog op kolen en bij elke stop wordt het onderstel gecontroleerd door kloppen op vering en frame (klik hier voor de kolenboer en de onderstelcontrole). De reis verliep eigenlijk voorspoedig behalve dan dat we onderweg een koe, die op de rails in slaap was gevallen, hebben overreden. Frank wilde tot op detail gezien hoe het dier er aan toe was en vervolgens ging hij bijna zelf onderuit. Verder moesten we 6 uur wachten bij de grens tussen Rusland en Mongolië voor de paspoortcontroles over en weer. Veel uniformen, veel papieren invullen en veel knikken en glimlachen. Overdag hebben we ons tegoed gedaan aan een wodkaatje-mix. Frank kon ook wel een extra borrel gebruiken omdat de Prodniva ontzettend tegen hem uitviel omdat hij alleen maar zijn telefoon terug wilde. Aankomst in UIaan Bataar was dinsdagochtend 7.30 uur. Klik hier voor de foto's. Het tijdverschil met jullie is met een uurtje teruggebracht nu scheelt de rest van onze reis nu nog 6 uur. Ik (Frank) heb nog twee filmpjes gemaakt: klik hier voor het Baykal-meer uitzicht vanuit de trein en klik hier voor een filmpje van één van de tussenstops. Het valt in de trein en tijdens de tussenstops heel erg mee met handelaren en schorrie-morrie maar wat niet is kan nog komen.

Zondag 21 september: dagje Irkutsk en weer op de trein.

Vanochtend werden we rond 11 uur opgehaald  bij ons hotel Mayak in Listvjanka door Dimitri onze gids van vandaag. Zoals beloofd nog even een filmpje van onze kamer (klik hier) en een filmpje van ons uitzicht vanuit de kamer (klik hier). Dimitri bracht ons naar een openluchtpark, dat ligt  op de weg naar Irkutsk. Behalve chauffeur was hij ook gids (?!) van dit museum. Klik hier voor één van zijn verhaaltjes. Rond 3 uur kwamen we aan bij Hotel Victory in Irkutsk. Van daaruit hebben we een uitgebreide stadswandeling gemaakt. Zie ook filmpjes van stadswandeling 1, stadswandeling 2 en stadswandeling-winkelcentrum- 3. We sloten onze dagen in Rusland af met een Russisch etentje bij een leuk restaurant. Klik hier voor de foto's van vandaag. Klik hier voor het dagverslagje in samenwerking met onze eigen "Dimitri" . Morgenochtend pikken we de draad van treinen weer op en starten de dag om 4.20 uur als we worden opgehaald voor de treinreis naar Ulaan Bataar de hoofdstad van Mongolië. Op z'n vroegst kunnen we dinsdagavond weer de site bijwerken. Uiterlijk donderdagavond werken we de site weer bij.

Zaterdag 20 september: Aangekomen in Siberië, Irkutsk in het plaatsje Listvjanka

Vanochtend nog een paar laatste kilometers afgelegd richting Centraal Station Irkutsk (klik filmpje 1 en klik filmpje 2(Ding-Dong, reizigers in de richting .....) Om 11.00 uur lokale tijd aangekomen in ons hotel Majak (klik filmpje) in het plaatsje  Listvjanka, 70 kilometer van Irkutsk. (nederlandse tijd was dat 04.00 tijd) Klik hier voor de foto's van de aankomst, het prachtige Stationsgebouw en het plaatsje Listvjanka waar ons hotel is. We hebben een mooie kamer met uitzicht op het plaatsje, de bootjes en het Baikal Meer. Voor ons dagverslgje van vandaag klik je hier. Voor een filmpje van de omgeving klik je hier. De halve dag ben ik (Frank) draaierig geweest. Eric had er geen last van dus in eerste instantie dacht ik dat het de overdosis zuurstof was (er is hier erg veel -berken-bos). Later bleek da Eric de enige was die nergens last van had. De anderen hadden het ook gehad. Dat draaierige gevoel is het gevolg van drie dagen en vier nachten schommelen en boemelen in de trein en dan ineens niet meer. Dat Eric er als enige er geen last van had noemt hij zelf een wonder omdat hij maar wat graag heeft wat ieder-ander ook heeft. Tenslotte ben ik (Frank) nog naar twee, zielig opgesloten, beren geweest. Daar wordt hier illegaal nog op gejaagd. Natuurlijk sponsor je zo iets niet, maar ik heb het gefilmd en er een oproepje van gemaakt om die beren daar weg te komen komen halen (kopen). Misschien dat ik dat filmpje later nog op de site zet.

Vrijdag 19 september:

Het is inmiddels 6 later geworden dan in Nederland. We merken er nog niet zoveel van behalve dan het vanmorgen om 4 uur Moskou-tijd al licht was en de dames die hier werken 2 klokken hanteren; de nieuwe lokale tijd en de Moskou-tijd die officieel geldt. We zijn rustig opgestaan en hebben in de coupé ontbeten met een soort oliebollen. Verder is Frank druk bezig geweest met het ordenen van foto's en flimpjes. (klik hier voor een filmpje van de trein van buiten tijdens één van de stops) Overigens zijn alle foto's  (en filmpjes natuurlijk ook) die ik (Frank) op de website zet met mijn telefoontje gemaakt; De kwaliteit is wel ietje minder maar het uploaden gaat veel sneller dan dat ik de 10-megapixel foto's neem van mijn fototoestel. Klik hier voor een paar foto's, het was niet zo'n vruchtbare dag!

Donderdag 18 september:Na de eerste nacht en dag in de trein

Lekker uitgeslapen op het geboemel-deboemel- deboemel- deboemel- deboemel- deboemel- tot een uurtje of negen. (klik hier voor het filmpje met uitzicht uit de trein en klik hier voor de trein aan de buitenkant) Frank was voor de eerste keer ouderwets vroeg op want zijn rug speelde wat op. Uiteindelijk zijn we samen rond 10 uur opgestaan en na een lekker bakje thee en koffie gebracht door onze Prodniva (wagon-gastvrouw, wagon-poets, wagon-controle, enz.) zijn we in de gaan ontbijten. Frank is samen met Monique en Teun naar de derde klasse gelopen restauratie om te kijken hoe de Russen zelf reizen. (klik hier voor de foto's en klik hier voor het filmpje van de derde klasse) Ze hebben daar  op een bankje met de Russen wodka gedronken en koude kip gegeten en met het point-it boekje "gepraat". (klik hier voor het Papparazzi-filmpje) Frank durfde de kip niet aan omdat hij de Salmonella al hoorde roepen. (Het wodka drinken heb ik ook ge-mimed want als het aan die Russen lag goten we zo glas na glas achterover) 's Avonds weer uit eten in de Restauratiewagen want alle andere restaurants waren dicht ; )  Klik hier voor het filmpje voor Koen over de Restauratiewagon. Vandaag kwamen we door o.a. Omsk. Bekend van Drs. P en zij Troika-lied) De avond was voor Frank om 10 uur afgelopen omdat hij moe was. Eric is tot half 1 wezen borrelen bij de andere reisgenoten omdat Jan, de reiziger van die andere groep, jarig was en 60 werd.

Dinsdagavond 23.25 uur en Woensdag 17 september

Onze reisgidsen Marina en Dimitri (vooral van het ophalen en wegbrengen) brachten ons dinsdagavond naar het station waar de trein naar Irkutsk ging vertrekken. Klik hier voor het filmpje van onze wagon en coupé. En klik hier voor een wandeling door de Restauratie-wagon. Hier maakten we kennis met onze landgenoten: Monique en Teun (klik hier voor het filmpje), Ivo (die eigenlijk een naam heeft die alleen maar interessant klinkt; we noemen hem dus Ivo) Jan en tenslotte Anne en Sonja (de enige twee uit België). Toen we wakker werden na onze eerste nacht in de coupé die we goed zijn doorgekomen zijn we op verkenning gegaan door de trein. Klik hier voor de foto's dit eerste trein-blokje. Tijdens de eerste dag kwamen we o.a. door Perm (klik hier voor deze tussenstop) waar vorige week nog een vliegtuigongeluk is gebeurd. De avond gezellig in de restauratie gegeten en daarna Monique en Teun de hele avond en halve nacht op bezoek gehad. Deze nacht hadden ze nog een paar tips voor Lia en Koen en Stijn.... Klik hier!

Dinsdag 16 september: Op bezoek bij Lenin, Museum en Victory Park.

We zijn vanochtend na het ontbijt om 9.15 uur vertrokken naar het Rode Plein omdat we Lenin graag wilden zien. Gisteren lukte dat niet omdat hij op maandag liever geen bezoek ontvangt. Olga stond ons al bij Lenin op te wachten en we konden meteen doorlopen het mausoleum in.  Buiten lagen er nog andere oud-presidenten (begraven) zoals Brezjnev, Tsnernoko en natuurlijk Stalin. Daarna zijn we naar het museum voor moderne kunst gegaan en hebben wederom een goede uitleg gehad. Na de lunch die overigens net als gisteren heerlijk was zijn we naar Victorypark gewandeld via een paar prachtige metrostations waarvan de foto's al te zien zijn. (klik hier voor de foto's) Bij Victory park zijn we helaas alleen binnen geweest. Al het oude Russische oorlogsmaterieel buiten moesten we wegens tijdgebrek links laten liggen. Op dit moment (18.30 uur) ligt al onze electra op de lader; gaan we zo eten beneden en worden we om 22.00 uur opgehaald. Omdat we waarschijnlijk minstens vier dagen niets van ons kunnen laten horen (dan zitten we in de trein) hebben we er dit keer twee filmpjes op gezet. Klik hier voor de dagopening vanaf het rode plein  (sorry... hij is een kwart-slagje gedraaid) en klik hier voor de dag-sluiting met Olga. We hebben het gevoel dat het Moskou het voorgerecht was en de reis nu pas echt gaat beginnen. Op zijn vroegst is er nu nieuws a.s. zaterdag! Tot dan, Eric en Frank.

Maandag 15 september: Hostess Olga, het Rode Plein, het Kremlin en de stad.

Vanmorgen, na een prima nacht en goed ontbijt, stond om 10 uur onze eigen Engels sprekende Mokouse hostess Olga Pudova klaar in de receptie van ons hotel. Ze heeft ons vandaag meegenomen naar het Rode Plein, het Kremlin en de stad in waar we hebben geluncht in een trendy Moskouse lunchroom. Olga zelf praat zelf liever over het "mooie plein". Olga weet dat Rooie en Mooie in het Nederlands op elkaar lijkt. Ze doet dit soort rondleidingen vaker en spreekt daardoor een paar Nederlandse woorden zoals drop, links, rechts, Guus Hiddink  en sinds vandaag ook Maria Hemelvaart en Ivan de Verschrikkelijke. We sloten de dag af met een rondvaart over de rivier waar Moskou naar is vernoemd en zagen o.a. Gorky Park en een paar van de door Stalin gebouwde wolkenkrabbers. Onze Nederlandse stroopwafel vond ze heerlijk. Ook morgen neemt Olga ons tweeën mee op sjouw en bezoeken we het gebalsemde lichaam van Lenin, Victory park en een museum. We moeten kiezen uit het museum voor Russische Bontmutsen of dat voor moderne kunst. We schrijven bij deze een prijsvraag uit wie van ons welk museum als voorkeur heeft! Voor de winnaar ligt er een fles wodka klaar.  Tot de volgende keer! groeten Eric en Frank. (klik hier voor de foto's en klik hier voor het filmpje)

Zondag 14 september: We zijn aangekomen in Moskou!

Vanmorgen om half 6 zijn we vertrokken naar Schiphol. Rond 9 uur stapten we in het vliegtuig en zonder problemen kwamen we om  1500 uur lokale tijd (1300 uur in NL) aan in Moskou. We werden door Marina, onze hostess, opgepikt en naar het prachtige hotel Cosmos gebracht waar we hier op de 12e verdieping een prachtig uitzicht hebben over Moskou. (klik hier voor de foto’s, klik hier voor het filmpje) Morgen gaan we om 10 uur op pad voor onze eerste excursie. Internetten kost hier 12 euro per uur dus we houden het kort hier. De tekst die hieronder is weggevallen restaureren we morgen wel weer. Groetjes van Eric en Frank

Zaterdag 13 september: Morgen vertrek Schiphol, aankomst in Moskou

De koffers staan klaar. Om half zes in de ochtend zullen we Eric ophalen en vertrekken met z'n vijven naar Schiphol. Lia en Koen en Stijn zwaaien ons uit. Om half tien vertrekt het vliegtuig naar Moskou. Onze eerste tussen stop.